Chytání na živé nástrahy

Zveřejněno: 9.5.2021 v 06:00 , Autor: Tomáš Vlček Ryba: Kapr obecný, Jeseter ruský, Tolstolobik bílý Země: Česko Revír: VLTAVA 7 (H), VLTAVA 10 - 14, ÚDOLNÍ NÁDRŽ SLAPY , 686 Kč od 31 čtenářů

Červ, luční koník, nebo žížalka... Na dva červíky velkého tolstolobika... Na rousnice začínám po oteplení vody... 23:55 přišel záběr, moje životní ryba.

Kapitoly článku

Tentokrát bych rád napsal o chytání na živé nástrahy, hlavně na žížaly. Má to totiž něco do sebe. Když se nástraha na háčku hýbe, tak samozřejmě více dráždí ryby. Na rousnice jsem také chytil zatím svou největší rybu v životě.

S chytáním na živé nástrahy jsem začal jako malý kluk na potoce. To jsem si v létě vzal jen prut se splávkem, do jedné kapsy pean a metr a do druhé pár háčků a olůvek. Do ruky skleničku s uzavíratelným víčkem. Cestou k potoku jsem na louce nachytal 20 kobylek a honem k tůni. Nejvíc jsem chytal tlouště, plotice, okouny a proudníky, občas se zadařil potočák nebo kapřík, který tam spadl z rybníka při větší vodě. Většinou jsem si výborně zachytal, za odpoledne třeba třicet rybek. Největší úspěchy jsem měl, když jsem házel svůj splávek do proudu a nechal splavávat do klidnější vody v tůni, nebo nechal točit v ouplavu tůně. Občas se mi zadařily opravdu pěkné ryby, jednou jsem přinesl domů krásné 3 potočáky kolem 40 cm, někdy jsem si zase nachytal plotičky a hrouzky jako nástražní rybičky na candáta.

Jednou jsem zase takhle přišel ke své oblíbené tůni, kde byl uprostřed spadlý kus skály a kolem něj největší hloubka až kolem dvou metrů. Na začátku tůně mi to v proudu vůbec nešlo, za první hodinu jsem obelstil jen jednoho proudníka. Tak jsem zvětšil hloubku a zkusil to v těch nejhlubších partiích a klidnější vodě.  Na háček jsem napíchnul toho největšího lučního koníka a vyčkával. Po třetím přehození přišel těsně u skály nekompromisní záběr. Splávek zmizel v mžiku pod vodou a uháněl za rybou do mělčí partie ke konci tůně. Naštěstí je pod ní mělko a kamenitý úsek, takže ryba neměla kam ujíždět, jediné nebezpečí byla nějaká vázka pod vodou. Nikdy jsem tady nechytal na extra slabé vlasce, protože vždy hrozila nějaká naplavená větev, nebo zaháknutí za kámen, takže jsem klidně mohl rybu unavit a přitáhnout ke břehu. Celou dobu jsem si myslel, že mám obr tlouště, ale nakonec jsem u břehu uviděl kapra, na tuto vodu až neuvěřitelně velkého. Měřil 58 cm. Šťastný jsem se s úlovkem šel pochlubit rodičům.

Další skvělá živá návnada jsou červy. Na ty chytám tak deset let a musím říct,  že čím dál tím víc. Na jednoho červa si většinou chytám nástražky na dravce. Taky jsem ale při tomto chytání ulovil například parmy kolem 60 cm nebo kapra 70 cm. Vše na jednoho červíka. Hodně chytám na feeder a nejvíc jsem si oblíbil nástrahu „hamburgra“, tzn. malá puffy kulička + dva červi.  Červy kombinuju se vším, s bonduelkou, plovkama, nebo s pařenkou.

Takhle jednou v listopadu chytal můj kamarád Martin na Vltavě v úzké navigaci těsně nad soutokem s Berounkou. Bývaly časy, kdy chytal závodně plavačku,  ale teď už jede jen feeder.  Nemá auto a na ryby tak jezdí vždy busem. Takže výbava hodně na lehko, do pytlíku 1,5 kg krmení, pár červíků, základní povinná výbava a jeden prut. Musím říct, že i na feeder umí výborně a moc jsem se právě od něj přiučil. Ten den mu volám,  že mám volno, jestli nepojedeme na ryby a on mi hlásí, že už chytá. A než jsem přijel,  tak se to stalo. Měl takový normální záběr, jemně se přiohla špička prutu, on zasekl a pak přišla mela. Obrovský tah ryby umocněný proudem řeky v této úzké části. Martin je zkušený rybář,  rybu si nenechal ujet nikam daleko a zdolával ji velmi pomalu. Po čtyřicetiminutovém boji se u břehu objevil obrovský tolstolobik. Už si nepamatuji, kolik přesně měřil, ale něco kolem metru. Hmotnost odhadoval na 12 - 14 kg. Pamatuji si jen, že o tom napsal pěkný příběh, který byl vydaný v nějakém rybářském časopise. Já jsem přijel asi 15 minut po boji, ale Martin byl stále ještě plný tohoto zážitku. Tolstolobik byl chycený na dva masné červy, na návazec 0,18 mm.

Největší klasika je ale určitě žížala. Já na ně dlouhou dobu pozapomínal, ale posledních 5 let je na háček používám stále víc a víc. Nepoužívám hnojáky na malé rybky, ani dendrobeny, ale rousnice.  Vždy na ně začnu chytat, když se na jaře oteplí voda a cítím možnost chytit úhoře. Posledních pár let se mi úhoři daří, ale k tomu se vždycky povede i něco pěkného. Jednou to byl 68 amur, podruhé na Berounce 2 dny před zahájením candát 72 cm, kaprů a malých sumců nepočítaje, to vše na rousnice. Ale před dvěma lety to byla má životní ryba. Byl červen a já sám na chatě, takže jsem večer nespěchal domů a zůstal pěkně do půlnoci. Ryby nebraly. Já na svém místě, na dřevěném mole, pěkně nastražené rousnice na obou prutech. Do té doby jen pár potahů od malých ryb, ale za pět minut 12 to přišlo.   Modré světlo hlásiče Delkim, úplně na jemno seřízeného,  se rozblikalo a já lehce přizvedl prut. Přišlo to, na co jsem celý večer čekal, to, na co vytouženě čeká každý rybář. Obrovský tah ryby.  Když se mi jí podařilo zastavit a obrátit, tak jsem cítil, že ryba vyskočila z vody. Neviděl jsem ve tmě, byla tak 50 metrů ode mne. Trochu jsem znervózněl,  protože tohle přece sumci nedělají a já myslel, že sumce táhnu. Co jiného taky na rousnice v noci. Na Mastníku. Na svazovce. Po dalších deseti minutách boje jsem přitáhl rybu na deset metrů a znovu výskok, tentokrát jsem rybu částečně zahlédl, ale nepoznal. Až když jsem jí naváděl do podběráku, tak mi bylo jasno.

Chytil jsem krásného jesetera 123 cm a 14,5 kg.  Podběrák se prohýbal, ale zvedl jsem ho. Na podložku se sotva vešel a teď co s ním. Takovou rybu jsem nikdy nechytil, jesetera také ne. Vyfotit a pustit, nebo ochutnat maso této vzácné ryby? Nikdy jsem nebyl takhle na vážkách. Bylo půl jedný, vzbudil jsem sedmdesátiletou sousedku kvůli fotce, ale co pak? Vše trvalo asi patnáct minut, za stálého polévání ryby jsem se nakonec rozhodl.  Ryba skončila na pekáči a vlastně dodnes toho lituju. Maso hrozně prorostlé tukem,  takže na pánvi, dokonce ani uzenej nic moc. Nejlepší se povedla úprava na grilu, kdy jsem ho tak nějak trochu vysušil. Na jídlo bych si takhle velkou rybu už nevzal.

Krásný zážitek, krásná ryba a krásný nečekaný úlovek. Všem se omlouvám za nekvalitní noční fotky.

Na závěr si dovolím ještě jeden poznatek ze včerejšího chytání s dětmi. Je trochu mimo téma, ale vlastně šlo také o chytání na červy. Myslíte, že je rybaření sport? Já rozhodně ano.

V práci jsem si včera máknul, abych byl co nejdřív doma a vyjel s dětmi na ryby. Ještě jsem stihl v obchodě nakoupit svačinu a ve dvě jsem byl doma. Uvařil jsem čaj, pobalil dětem oblečení, pár hraček, jídlo, pak ze sklepa vytahal do auta rybařinu a v půl třetí jsem vyzvedával děti ve školce. Chvilku po třetí jsme přijeli k Vltavě a teď zabavit děti, rozbalit pruty, namíchat krmení, prokrmit chytací místo … Nahozeno v 16 hod, a tak jsem začal rozdělávat stolek, židličky, mazat housky s paštikou, ještě nalít šťávu, utřít zadek, vyměnit počůrané tepláky, vytáhnout cejna, nakrájet koláč. Docela jsem si i zachytal, protože děti i lítaly s klackama, trhaly kytičky a cákaly se ve vodě. Na feeder 7 cejnů (max 45 cm), plotici a podoustev. V 18:30 jsem začal pomalu balit, po sedmé odjezd, v půl osmé doma a zase všechno vybalit :-)

Ještě někdo pochybuje o tom, že je rybaření SPORT? :-) :-) :-) Petrův Zdar.

Kapitoly článku

Nahlásit chybu v článku, Hodnocení článku 6x:

Komentáře k článku

Chytání na živé nástrahy 27.6.2021 v 11:51 #37
Ivar Brno-Brno Město, 1/1002
offline
ivanka558>Ivanko vy jste ale šibalka, článek jste si přečetla,vyvodila z něj důsledky (kupujte pipaky,bez nich se neobejdete 😀)ale přidat do tyglíčku nějakou korunku to ne,ale www ano 😎 to se nedělá 😉
Chytání na živé nástrahy 26.6.2021 v 23:16 #36
Viktor82 Březno, 0/44
offline
Za mě pípáky blbost na pár hodin ale když jedu na 3noci tak nutnost.Kdo na to má furt čumět.😵 Nejlepší jsou dědkové sedí u prutů a pípáky na plný koule.😂
Chytání na živé nástrahy 26.6.2021 v 22:02 #35
RadVlacim Blatná, 3/76
offline
Za mě jsou pípáky vyhozené peníze 💰💸💰💸
Já když už tak policajt nebo splávek, ideální je varianta když tě upozorňuje soused
Chytání na živé nástrahy 26.6.2021 v 14:36 #34
Wara> To taky 🤣
Chytání na živé nástrahy 26.6.2021 v 06:06 #33
offline
Chřenovák1> aha no a já si myslel že je tam dáváš když vyrabis nějaký svůj kulinařský skvost 😋
Chytání na živé nástrahy 25.6.2021 v 21:08 #32
Wara> Pípaky dávám , když čekám big fish a mám nastraženou selektivní návnadu 🤠
Chytání na živé nástrahy 25.6.2021 v 21:03 #31
offline
Chřenovák1> docela jsem se divil ale víme jak to je proti gustu žádný....
Chytání na živé nástrahy 25.6.2021 v 21:03 #30
offline
Chřenovák1> docela jsem se divil ale víme jak to je proti gustu žádný....