Jak se na mě kámoši vybodli

Zveřejněno: 1.3.2021 v 06:00 , Autor: Tomáš Vlček Ryba: Kapr obecný, Sumec velký Země: Česko Revír: LABE 19 , 628 Kč od 28 čtenářů

4 dny na Labi v dešti... Kapři na klobásu... Kapitální úlovky na halibutky

Kapitoly článku

Labe

Udělat si v dnešní době volný celý víkend je pro ženatého chlapa s malými dětmi problém. Jenže tenkrát má žena odjížděla s dětmi na Apaluchu s kámoškama už ve středu, a tak jsem neváhal si vzít dva dny dovolenou. Je to jasný, pojedu na Labe, tam se tak často nedostanu. Trochu od středy zakrmím a kámoši se v pátek ke mně přidají. Svoje auto, kterým se živím, musím nechat v práci k dispozici a  druhým jede žena. Tak co, nechám se odvézt k vodě a v neděli mne už odvezou domů kluci.

Tak jsem i udělal. Kolega z práce mne dopravil k vodě se všemi věcmi.  A jen jsme vyjeli z Prahy, tak začalo pršet. U vody už jsem na rychlo stavěl stan v lijáku, jen abych měl kam dát všechny ostatní věci. Píšu o roce 2019, to se tam ještě stanovat „mohlo" a až ten podzim místní udělali vyhlášku o zákazu vjezdu a jakéhokoliv přespání u vody. Od té doby jsem tam nebyl a ani nevím, jestli a jak to tam teď doopravdy funguje.

Takže jsem naházel všechny věci do stanu a nahodil pruty. Voda v řece se po deštích začala valit. Ani mi to nevadilo,  protože jezdím na místo, kde je hloubka hned kousek od břehu, takže házím jen deset až patnáct metrů daleko. Prokrmil jsem kukuřicí a halibutkama a těšil se na čtvrtek.

Ráno pořád pršelo a začal foukat silný vítr, až se mi bořil stan. Musel jsem ho znovu pořádně zakolíkovat, na jedné straně přivázat ke stromu a na druhé k větvím. Pak to šlo. Ve čtvrtek lilo jako z konve a já za celý den chytil jednoho cejna. Prakticky jsem celý den strávil ve stanu. Voda se zase zvedla, a to nejen kvůli projíždějící obrovské lodi.

A v pátek už volali chlapi, jak to jde a jestli to má na Labi v tomhle počasí cenu. Já tomu pořád věřil, ale hlavně jsem se nechtěl přemísťovat. Museli by pro mne přijet, já zase všechno sbalit a na novém místě rozbalit. A hlavně kam? Oni vybrali jen tak z mapy nějaký malý rybníček. Řekl jsem, že nejedu a pořád doufal, že oni přijedou za mnou. No, bohužel se k mému údivu nestalo. Oni si dojeli někam na malý rybníček. Já byl v pátek bez ryby, ale aspoň konečně přestalo pršet a já tak mohl odpoledne vylézt na delší dobu ze stanu.

Ryby nešly, bohužel, a voda v Labi tekla víc a víc. Ale já tohle přebývání v přírodě a  hlavně u vody miluju. Plynový vařič, na kterém se dají vykouzlit zázraky, příroda, ptáci, ryby a ten klid.

V sobotu, mi pánové kamarádi poslali z rybníčka pár fotek úlovků. Největší karas 20 cm, pak ještě dvě plotice a jedna červenopeřice.  To mě ujistilo jen v jednom,  že jsem udělal dobře a zůstal na rozvodněném Labi, protože tady je možnost chytit úlovky kapitální a druhově všechno.

Správný příběh končí happyendem, ale to se tentokrát bohužel nestalo.  V neděli mi sice na balení vykouklo i sluníčko, ale záběr žádný. Má milá žena mne cestou z víkendu nabrala a odvezla domů. Takže jsem za celé 4 dny chytil jednoho cejna. Ale komu se to nikdy nestalo? Prostě si člověk plánuje a počasí je proti a nebo ryby nejsou při chuti. Celý ten víkend jsem chytal na jízdu. Nahrávalo tomu hlavně špatné počasí (déšť a vítr), ale také mé rozhodnutí, že tentokrát chytím něco většího.

Poprvé na jízdu

Takzvaně na jízdu jsem začal vnímat a sám používat před patnácti lety. To jsem chodil v Praze na Náplavku s mojí první dcerou s kočárkem na procházky a tam jsem se seznámil s rybáři. Kluci tam měli stánek s pivem a klobásami.  No a kromě toho, že obsluhovali, měli také pořád nahozené pruty. Vždycky, když měli jízdu, tak jeden vyběhl a zdolal rybu. Chytali nádherné kapry. A tak mi to nedalo a já si jeden den přinesl také své nádobíčko. Klasika průběžné olověné krmítko, gumička, háček a policajt před špičkou prutu. No smáli se mi kluci, protože mi to bral proud, na což jsem ze Slap nebyl zvyklý :-)  Smáli se, to je fakt, ale taky mi pak ukázali, jak to správně navázat.

1. – návazec z pletenky – do té doby jsem neznal.

2. – jiné krmítko, krmítko s očkem tak, aby hezky leželo na dně a návazec byl krásně po proudu.

3. - háček s očkem navázaný se smyčkou tak, aby se nástraha dala nastražit mimo háček.

Byli to frajeři. Hlavně mi byl sympatický Jirka, který jezdí na hausbót na Mastník a to je moje srdcovka.  Prostě u vody na Náplavce jsem poznal hodně zkušenejch rybářů, taky nemůžu nevzpomenout Martina, kterej je jeden z nejzkušenějších vláčkařů, co znám. Další pan rybář chytával kousek od stánku. Chytal v devadesáti letech na dlouhý teleskop, navázaný se splávkem a házel to do díry pět metrů od břehu. V tom proudu vlastně chytal jakoby na houpačku a úspěchy měl.

K tomuto chytání na Náplavce, kousek od Palackého mostu, se váže jedna příhoda. Totiž kluci ve stánku měli svého dodavatele na klobásy, které tam byly v té době vyhlášené. A jak tak chytali každý den, tak zkoušeli různé nástrahy, a jednou zkusili napíchnout i centimetrové kolečko této klobásy. No a kapři žrali i to, protože na zbytky jídel byly ryby zvyklé od lodníků, kteří jídlo vyhazovali do vody. Ať se propadnu, byl jsem toho svědkem. Na klobásu vytáhli desetikilové kapry. Tak to zase jednou zkoušeli na klobásu a dva dny ani záběr. Jirka se divil, a když ji odpoledne sám ochutnat tak zjistil, že je špatná. Prostě celou várku klobás tenkrát u řezníka reklamovali. Od té doby se tomu smějeme a říkáme, že ty klobásy byly tak hnusné, že je ani ryby žrát nechtěly :-)

Halibutky

Ale zpátky k Labi, odkud mám také spoustu zážitků. Ten největší je z roku 2013, kdy jsem přijel ve čtvrtek a v pátek nádherná jízda a kapr lysec 81 cm. Jen mě neměl kdo vyfotit. V sobotu přijeli známí a to se mi povedl další,  ten měl 82 cm. Paráda. Krásnej vysokej silnej kapr. Vše chyceno na halibutky 2cm.  Vlastně kvůli Labi jsem se začal pořádně učit chápat chytání takzvaně  na jízdu s nástrahou pod háčkem, co mne naučili kluci z Vltavy. Když jsem tam totiž přijel s feederem a nejeli mi kapříci kolem 60 cm, tak to už bylo s mým vybavením na hraně a o dost jsem jich proto přišel. U mne vítězí  při nastražení pod háčkem pelety, nejsem klasickej boiliesák.

To jsem takhle jednou klukovi z práce říkal, že mají na halibutky akci, ale musí být odběr dvacet kilo. Tak jsme si vzali každý deset a vyrazili sem na toto místo na Labi. On rybář sváteční, ale šikovnej, rychle se učil. Už to první chytání na pelety jsme kapry vytáhli. Další týden šel k vodě sám a světe div se. Dvacet minut po nahození přišel záběr a na prutu obrovská ryba. Po nádherném boji vytáhl dvacetikilového sumce. Takže se mu ten jeho první pytel halibutek náramně vyplatil.

Labe mne také naučilo,  jak selektovat cejny. Totiž chytali jsme na feeder cejna za cejnem, co hod to záběr. Jenže samá malá zrcátka kolem 20 cm, když přišel přes 30 cm, tak to už  něco bylo. Ale věděl jsem, že tam jsou i velcí. Něco jsem si o tom přečetl a zkusil udělat delší návazec od krmítka. Když je tam těch ryb hodně, tak malé ryby k nástraze ty velké opatrnější nepustí. A ono to opravdu fungovalo.  Na návazec 60 cm jsem začal chytat cejny přes 40, a když  jsem udělal návazec metr, tak se sem tam povedl i krásný lopaťák 50 +. Kdo to neznáte a nechcete už tahat cejny 20 cm, tak to zkuste.  Vážně to funguje.

Jinak Labe je krásná řeka, se spoustou ryb. Závidím všem, kteří na ní mohou chytat často. Já to mám z domu přes 40 km a to se mi na půl dne nechce absolvovat. Letos minimálně jednu víkendovou rybářskou expedici na Labe podniknu a třeba zase bude materiál na kousek článku pro vás.

Kapitoly článku

Nahlásit chybu v článku, Hodnocení článku 6x:

Komentáře k článku

Jak se na mě kámoši vybodli 2.3.2021 v 07:12 #12
Ivar Brno-Brno Město, 0/810
offline
Skvěle nastavený zrcadlo nám všem rybářům 👍 hodně povedený článek, paráda 👍
Jak se na mě kámoši vybodli 1.3.2021 v 21:55 #11
100lobik Praha 2-Nové Město, 6/678
offline
Johnnie>To byly časy, kdy jsem na náplavku u Palačáku normálmě chodil. Pravda ráno, tak do devíti, ale ryb bylo dost. Teď už je tam i v šest ráno šrumec - za normální situace.
Jak se na mě kámoši vybodli 1.3.2021 v 20:17 #10
Johnnie Praha 2-Nové Město, 9/1108
offline
Dobrý, Náplavka a klobásy mě fakt pobavila... Rybáře tam občas nějaký vidím, ale na mě je už to docela extrém 😆
Jak se na mě kámoši vybodli 1.3.2021 v 20:02 #9
Hanz74 Praha 4-Chodov, 13/906
offline
Tome opět, nádherné čteničko 👍I se mne vybavili vzpomínky, který mi tvůj článek připomněl. Díky a těším se na další 😉👍👍👍
Jak se na mě kámoši vybodli 1.3.2021 v 19:18 #8
100lobik Praha 2-Nové Město, 6/678
Díky moc kluci!
Už abychom mohli zase k vodě bez bázně, že zase něco porušujeme a že se někde, nebo někoho nakazíme.
My v Praze máme pohodičku, revírů na chytání mraky, ale ty ostatní lituji.
Tak snad ty Velikonoce už budeme všichni sedět na svých oblíbených revírech. S Velikonoci mám spojené takové to pravé jarní chytání. Kvetou trnky a berou kapři 😉
Jak se na mě kámoši vybodli 1.3.2021 v 15:27 #7
Duhan Hostomice, 1/526
offline
Nojo no to se pořád člověk opakuje, ale napsat ti to musím. Zase PARÁDNÍ ČTENÍ 👏👏👏
Jak se na mě kámoši vybodli 1.3.2021 v 12:40 #6
Lada Beroun-Město, 1/787
online
Tomáši, prostě umíš. Opět parádní článek.