Chytání blízko břehu

Zveřejněno: 15.1.2021 v 06:00 , Autor: Tomáš Vlček Ryba: Kapr obecný, Sumec velký Země: Česko Revír: VLTAVA 10 - 14, ÚDOLNÍ NÁDRŽ SLAPY , 570 Kč od 17 čtenářů

V překážkách, kde se zdržují velké ryby...Tolstolobik, kapr, štika, sumec - vše do čtyř metrů od břehu... Nejdůležitější je stejně výběr správného místa.

Kapitoly článku

Nějak mne to poslední dobou táhne ke starým způsobům lovu, vyzkoušet si zase po letech to, co předtím fungovalo, a já už na to málem zapomněl. Jedním ze způsobů je chytání blízko břehu, hlavně na houpačku nebo splávek a lehkou položenou. Při tomto stylu chytání je velice důležité ryby nijak neplašit a být potichu.

Jeden čas jsme takhle chytali stále. Nejnutnější je samozřejmě výběr správného místa. Ale to naše, kde jsme chytali každý víkend, k tomuto způsobu lovu přímo předurčovalo. Příkrý kopec dolů k vodě a nad takovou malou skalkou jsme měli upravený břeh jenom tak, abychom si tam mohli sednout. Takže trochu vykopaná hlína, takový schůdek, jeden na zadek a druhý na nohy, abychom mohli v té stráni i stát. Tam jsme si vždycky na sezení přinesli nějaký podprdelník.

Vlevo seděl náš kamarád z osady Pepa. Ten měl po levé straně nad vodou krásné větve habru, který byl nakloněný nad řekou. Zasahovaly tak 4 metry nad vodu a přesně tam, kde končily větve a začínala volná voda, tam házel svůj splávek. Od břehu šlo dno docela strmě dolů, takže v této vzdálenosti byla hloubka asi 2,5 až 3 metry. Hlavně se v tom místě začalo dno narovnávat. Vždycky si dělal svoje těstíčko, které vařil, ale recept bohužel neznám. Těsto bylo takové krásně hladké a vydrželo mu několik dní ve formě. Většinou vždycky chytal jeden prut na těžko s policajtem před špičkou prutu. Ten odhodil trochu dál. Druhý prut měl takto na splávek, hezky ve stínu habru na dostatečné hloubce. A ještě jsem nezmínil krmení. V těchto dobách jsme krmili jen houskou, namočeným a vyždímaným chlebem nebo rohlíkem.

Jednou ráno v létě takhle zase Pepa chytal.  Na splávku těstíčko, nahozeno pod habrem a popíjel si ranní kávu. V tom přišel takový normální záběr, ale ryba ihned nekompromisně zamířila od břehu. Brzda navijáku jen drnčela a starý modrý teleskop Shakespeare skřípal ve spojích. Prvních patnáct minut se rybu nepodařilo zvednout ode dna, ta ale zůstávala nějakých 30 – 40 metrů od Pepy. Pak začalo pomalé zdolávání. Dva metry k sobě, metr a půl od sebe a tak stále. Ryba nedala rybáři ani kousek vlasce namotaného na naviják zdarma. Celkem po 45 minutách zdolávání se v podběráku zamrskal nádherný sumec, který měřil rovných 150 cm a vážil 25 kg. Připomínám – na splávek, 4 metry od břehu a na těstíčko. Protože takhle chytal kapry, tak kmenový vlasec měl 0,35 mm a to mu pomohlo i tuto rybu vytáhnout. A také měl samozřejmě štěstí. Štěstí, že to sumec nenapálil někam dál po vodě. To by ho ze břehu těžko zdolal, nebo že to nevzal podle břehu a nezamotal vlasec někam do kořenů.

Můj táta seděl na našem místě úplně vpravo, tam šla skála rovnou strmě dolů. Takže ta hloubka 2,5 metru byla už metr od něj a pod skálou taková malá plošinka (tu si táta v zimě, když spadla voda, ještě upravoval). Nejdřív tam chytával na houpačku se zeleným 3,6 m teleskopem Sona, ale pak zjistil, že to vlastně hází moc daleko, že ryby najíždějí přímo pod tu skálu metr od něj. Tak si pořídil 2,2 metru krátké teleskopy. Na třicítku vlasec navázal jen malé průběžné olůvko, pod něj gumičku a po cca dvaceti centimetrech háček.  A chytal hlavně na pařený slisovaný rohlík. Když šli kapři, tak na zrnko vařené kukuřice nastražené v obloučku háčku. Tímhle způsobem metr od sebe táta nachytal nespočet ryb. Největší rarita byla štika 1,2 metru velká a chycená na housku. Takhle blízko chytil také obrovského tolstolobika a krásného kapra šupináče 17 kg, ale to jsou příběhy, o kterých vám chci napsat podrobněji příště.

A já? Chytal jsem v prostředku mezi nimi - 3 metry vlevo Pepa a 3 metry vpravo táta Milan. Dno přede mnou bylo něco napůl, přecházelo z mělčí partie u Pepy pod skálu u táty. Já chytal na houpačku, dlouhý teleskop a husí brčko. No, když tak o tom teď uvažuju, tak moje místo bylo asi nejhorší. Když šli kapříci, tak jsem je chytal, ale žádného obra si teda nepamatuju. Nejdůležitější na tomto chytání je klid. Taky ty větší ryby jsme vždycky chytili, když jsme na rybách byli sami a o to bylo zdolávání ryby složitější.

Na tom místě jsem před pěti lety postavil molo. Ukopal jsem břeh, zabetonoval stojny, kamarád svařil rám a nahoru jsme dali prkna. Takže krásný malý dřevěný molo, 2 x 5 m. Ale na to chytání blízko břehu to moc není. Prostě se na mole vůbec nesmíš hnout. Projdeš se po prknech a ten zvuk se přenese do vody a tím si ryby plašíš. Chytám tady sám, většinou dál od břehu na feeder, nebo zkouším úhoře na žížalku. Ale v kraji moc ne. Tak jsem si slíbil, že tento rok připravím pruty na houpačku, zakrmím u břehu a uvidíme.

Asi ne náhodou se říká kapr břehák, protože v určitou dobu velké ryby ke břehu najíždějí. A když je ve vodě ještě nějaká překážka, kde se ta velká, zkušená a hlavně plachá ryba může schovat, tak to je ta nejlepší kombinace. Samozřejmně o to těžší je pak takovou rybu dostat do podběráku.

Jako kluk jsem takhle chodil na jedno nádherné místo u nás na Mastníku. Malá zátočinka, spíš jen výkus v břehu, kam pomalu stékala voda z lesní studánky v lese nad tím. Při deštích do vody v tom místě spadly dva stromy. Smrk krásně podle břehu a habr kolmo přes něj. Když mně bylo patnáct, tak už mě nebavilo pořád jenom sedět se starejma chlapama na jednom místě a chytat na těžko. Jezdil jsem tedy pod studánku. Přijel jsem laminátovou pramicí a pokud možno nejvíc potichu jsem se lehce přivázal provázkem k jedné z větví, co čněly nad vodu. Chytal jsem na jeden prut na splávek v hloubce 3 metry a házel jsem to hezky přesně podle jednoho z kmenů. Místo, kde dole nebyly větve a dalo se tam nahodit, jsem si musel najít sám a stálo mne to taky pár utržených háčků. Nikdo nepřišel a neřekl „Tomáši, tady je to dobrý, tady chytej.“ :-)

Začínal jsem tam s malými rybami, které se ve větvích stromů schovávaly před dravci. Zajímavé je, že jsem zde chytil několik nádherných červenopeřic, které jsem nikde jinde v řece běžně nechytil. V té době se na splávek chytalo nejvíc na těstíčko. Já ho vždy umačkal z navlhčeného rohlíku a když se povedlo, tak bylo i hladké. Tahal jsem plotice, červenopeřice a na žížalu ševce a okouny. Až jednou jsem chytil prvního kapra, kilového, ale chytil. Tak jsem si řekl, že zkusím ryby selektovat. Večer jsem navařil kukuřici a druhý den prokrmil. Začal jsem chytat jen na kukuřici v obloučku háčku.

Za dva dny mi tam najeli. Hned, jak jsem přijel a nahodil, tak splávek letěl pod vodu. Po záseku ryba okamžitě zajela do větví a bylo za 5 vteřin po ní. Pořád to byla plavačka, já mladej a nezkušenej, a tak jsem měl na zdolávání kaprů ve větvích moc slabý vlasec. Záběry jsem měl ještě 3. To jsem vytáhl malého čtyřicátníka a další dva opět utrhl. No nic. Prokrmil jsem kukuřicí a na  další den jsem si namotal na cívku  navijáku třicítku vlasec. První záběr do půl hodiny, rána jako prase a na prutu zase kapr, kterého jsem po boji do lodě vytáhl. Byl pěkný, tříkilový, ale to nebyl ten obr, na kterého jsem líčil. A tak splávek s kuku letěl zase zpět do vody. Další hodina po vytažené rybě byla mrtvá. Potom přišly záběry zas. Takový jen lehký potopení a nic, několikrát pomalý potopení a dál nic. Čtvrtý takový záběr jsem se pokusil zaseknout a bylo to tam. Jako bych tnul do skály. Takhle nakrátko, když trefíš velkou rybu, to je mazec. Okamžitě se rozjela. Tentokrát ryba vyrazila ven z větví na volnou vodu a mně tak dala šanci. Zatáhl jsem za smyčku na provázku, který mne držel u potopeného stromu a vyjel za rybou na lodi. Po velkém boji jsem vytáhl kapra 78 cm. Krásného tlustého špígla kolem deseti kil. To lidi v osadě koukali. A bylo zase co udit :-)

Jen chci všem připomenout, že píšu o době před třiceti lety. Takže teleskopy jsme měli Sona, nebo Shakespeare.  A děličky Lipno, Oravu … dál nevím. Prostě na výběr toho v Československu moc nebylo. Ale ryby se chytit daly. V řekách jich bylo méně (myslím kaprů v poměru k dnešní době), ale protože i rybářů bylo daleko méně (v poměru k dnešní době) - daleko méně, tak ryb se dalo chytit víc. Dnes je rybařina moderní, a aby nebyla také nejdražší, musíme, lépe řečeno, můžeme hledat ty způsoby, jak chytat jednoduše, levně, a to třeba podle starých metod a způsobů lovu. Podle mého je stejně nejdůležitější výběr správného místa ve správnou dobu. Pak už jde vše samo, skoro samo :-)

Kapitoly článku

Nahlásit chybu v článku, Hodnocení článku 2x:

Komentáře k článku

Chytání blízko břehu 16.1.2021 v 13:03 #17
Free Merklín, 4/63
offline
Moc hezký článek, jen tak dál👍👍. A my čtenáři nezapomínejme prosím na měšec s odměnou....
Chytání blízko břehu 15.1.2021 v 21:50 #16
100lobik Praha 2-Nové Město, 5/564
Ahoj kluci, díky moc!
Schválně si na konci roku řekneme, kolik jsme toho nachytali tímto způsobem, jen tak v kraji. Já nejsem moc zastánce dalekých hodů, ale ani takové revíry, kde bych musel házet nějak daleko, nevyhledávám.
Chytání blízko břehu 15.1.2021 v 17:55 #15
Bartolini Mnichovo Hradiště, 2/20
Super čtení
Chytání blízko břehu 15.1.2021 v 12:12 #14
Čamlík Malenovice, 0/515
offline
Chřenovák1> tak jasně, mám odskoušeno že od 50-60 čísel nahoru stačí na většinu ryb, samozřejmě tam nepojede 100vka kapr páč by trčel
Chytání blízko břehu 15.1.2021 v 11:49 #13
Sbirulino Brno-Brno Město, 2/1419
.. hodně povedený počteníčko👍👍
Chytání blízko břehu 15.1.2021 v 11:28 #12
Langusta Vamberk, 14/258
offline
Chřenovák1> Je to v pohode ikdyz tam hloubka neni... mam mista kde je hrozne melko kolem neceleho metru a hloubka na druhe strane /asi 80m/, vsichni jdou tam kde je hloubka a ja pak s mackou chvili po poledni zacnu tahat kapriky pod spickou prutu... a nejen je...
Chytání blízko břehu 15.1.2021 v 10:50 #11
Chřenovák1 Chřenovice, 5/8381
offline
Čamlík> Když tam je hloubka tak je to v pohodě 🤣
Horší , když je to na druhé straně
Chytání blízko břehu 15.1.2021 v 10:01 #10
sepik Třeboň I, 0/127
Super početní👏👏👏👏👏👏
Chytání blízko břehu 15.1.2021 v 08:49 #9
Čamlík Malenovice, 0/515
offline
Langusta> naprostý souhlas se vším, taky to tak mám, při příchodu hned pohodit kuku, v klidu vybalit a max 2 metry od břehu spíš metr.
Chytání blízko břehu 15.1.2021 v 07:07 #8
Caperplann Praha, 2/982
offline
Jo jo, dnes uz nazyvane retro chytani a retro nastrahy 👍 s temi jsem si take vzdycky moc uzil. A splavek? To je paradni vynalez! Neni vubec spatne v dnesni dobe moderni rybariny se vratit o par dekad zpet 😀👍. Moc pekny text.