Komáři v zadku

Zveřejněno: 15.11.2020 v 06:00 , Autor: Tomáš Vlček Ryba: Jelec tloušť, Kapr obecný, Okoun říční, Cejnek malý, Plotice obecná Země: Česko , 658 Kč od 14 čtenářů (udělit)

Plavačka na Nové řece... místy strouha mezi poli, místy krásná malá řeka ... čím blíž k vodním rostlinám, tím dřív přišel záběr... komáři a velká ztracená ryba mého taťky...

Kapitoly článku

Byl jsem malej asi desetiletej kluk a vypadnout z Prahy na víkend bez starší ségry a mamky, jenom s tátou,  to byl splněný sen. Sice hlavní náplní výletu byla návštěva příbuzných někde u Třeboně, ale vzali jsme si i pruty, a to slibovalo dobrodružství. Táta mi při cestách na jih vyprávěl o Nové řece. Ta spojuje Lužnici a Nežárku. Místy je to jen strouha vody mezi poli, ale jak protéká lesem, tak je z ní překrásná malá řeka. Je to uměle vytvořený kanál, určený k odvodu vody při povodních a zároveň k napájení přilehlých rybníků. Prostě krása, mimochodem dneska už je snad sjízdná i na lodi.

Po hodině a půl cesty starým žigulíkem jsme zastavili kdesi u pole. Já si dodnes myslím,  že to místo taťka neznal, ale po chvilce jsme přišli na kraj lesa, kde se ta strouha vody rozrostla v krásnou řeku. Najednou se rozšířila, na našem břehu byl takový ouplav, spíš zátočinka, hodně zarostlý blatouchem a trávou. My měli jen kratší „plavačkové" teleskopy (já určitě Sonu a táta Shakespeare) se slaboučkým vlascem, splávečkem a malým háčkem na žbrďolky, že to jen tak trochu zkusíme.

Chytání na plavačku

Můj názor je takový, že na plavačku dnes chytá málokdo. A třeba, jak správně vyvážit splávek, umí jen ten, kdo se tím opravdu zabývá. Mně vždycky koukalo půl splávku nad hladinu a vlastně jsem proto malé záběry špatně poznával. Až mi to jeden bývalý závodník v plavané trochu vysvětlil a převázal. Od té doby se ho snažím napodobovat. Například na klidné vodě musí koukat jen barevné brčko splávku nad vodu a třeba i správné rozmístění bročků na vlasci je jiné při chytání na tekoucí řece  než na stojáku. V proudu je třeba bročky hezky rovnoměrně rozmístnit po vlasci směrem od splávku. A zase záleží na hloubce, v jaké chytáš.

Nebo další zkušenej rybář, kamarád mého táty, mi ukázal, jak chytat na plavačku v proudu tlouště. Jeho oblíbeným revírem byla Sázava, ale i na Berounce v Dobřichovicích za mostem jsme si takhle perfektně zachytali. Nejdřív musíš najít správný úsek řeky, kde tloušti jsou. Nejlepší je taková mělčí proudná část řeky, kde se dělají hezky vlnky na vodě. Trochu větší splávek, abys na něj ve vlnách při odhozu do proudu dobře viděl, na háček třeba pařenku (on měl ještě svoji vychytávku, nějakou vnitřnost z vepříka, protože byl řezník) a šlo se na ně. Nejdůležitější věc při tomto stylu chytání je tak zvaně nadržovat vlasec. To znamená, aby se při splavávání netvořil průvěs vlasce kolem splávku a už vůbec ne, aby ho vlasec předbíhal. Toho si opatrní tloušti všimnou a vyplaší je to. Samozřejmě je na to vhodný co nejdelší plavačkový prut (teď mám Daiwu 4,2 m a ještě by to chtělo trochu delší). Také stálá pozornost a šikovné ruce jsou důležité.  Pak, když takový tloušť nástrahu sebere, je to rána jako z děla, prostě nádhera. Jednou jsme jich takový hezký prosincový den nabouchali na Berounce mraky. Můj učitel 20 a já asi 8.

Nová řeka

Na Nové řece jsme tenkrát vůbec nekrmili a chytali na pařený rohlík a žížaly vlastnoručně nakopané na našem hnoji na chatě. Nejsem žádný sentimentální vzpomínálek, ale teď jsem si uvědomil,  že jsme v té době vůbec nekupovali žádné hotové nástrahy. Chytalo se na kolínka, a když jsme je chtěli trochu vytunit, tak jsme je obalili ve strouhance,  taky i na brambory,  kukuřici,  hrách, těstíčko,  žížaly,  ale u nás vedl pařený rohlík.

Udělat správný pařený rohlík je alchymie. Vybrat správný rohlík,  správně napařit, správně slisovat, správně nakrájet, správně skladovat. Na ten náš rohlíček jsme ten den chytali červenopeřice, cejny, ploťky, na žížalku okouny a  fakt nám to šlo pěkně. Čím blíž jsi to hodil k vodním rostlinám,  tím rychleji přišel záběr.

Komáři

Měli jsme s sebou všechno: vybavení na ryby, svačinu, čaj v termosce, ale když se mi začalo chtít na velkou, tak toaleťák nikde (marně vzpomínám,  jestli v té době už existovaly papírové kapesníky, ale myslím, že třívrstvé určitě ne). Ještě že jsem kluk s ošlehanou tváří,  který vyrostl na chatě, a tak jsem našel velké nepichlavé listy a šel na věc. Největší problém ale nastal,  když jsem svlíkl kalhoty. V tom okamžiku mi na zadku přistálo 20 komárů a další roj byl k útoku připravený. Bylo to nesnesitelné a nehorázně frustrující. Myslím ta bezmoc, prostě když musíš, tak musíš. Ufff, zvládl jsem to.

Najednou měl táta záběr, když zrovna chytal na žížalku pěkně u rákosí. Po záseku přišla rázná nekompromisní reakce (nebo akce?). Prut se prohnul, správně nastavená brzda začala prokluzovat a ryba nabrala kurz na druhou stranu řeky a dál do proudu. Nestihli jsme to ani komentovat, protože najednou prasknul vlasec a bylo po souboji. Vše trvalo jen pár vteřin,  ale ještě dlouho jsme se s tátou dohadovali, co že to vlastně bylo za rybu. Já si myslel a dodnes si myslím, že to byl velký kapr. Táta tvrdil,  že mu vlasec ukousla štika.

A to je na celém tom chytání právě to nejlepší.  Zážitky, i když někdy trvají jen pár vteřin, si odnášíme v mysli a dlouho na ně vzpomínáme. Už ani nevím, jestli si celou tuhle příhodu pamatuji kvůli velké ztracené rybě mého taťky, nebo kvůli mraku komárů na mém zadku :-)

Kapitoly článku

Nahlásit chybu v článku, Hodnocení článku 6x:

Udělení odměny za článek

Pokud se vám článek líbíl a chcete vyjádřit autorovi podporu, můžete mu jako registrovaný čtenář udělit odměnu kterou mu redakce vyplatí.

Komentáře k článku

Komáři v zadku 22.11.2020 v 10:57 #4
Kubanec17 Praha 1-Staré Město, 0/1
😂👍👏
Komáři v zadku 16.11.2020 v 20:12 #3
100lobik Praha 2-Nové Město, 4/469
offline
A víte chlapi s čím mám největší problém? Najít nějaké vhodné fotky ... nikdy by mě totiž nenapadlo si fotit splávky, háčky, návazce atd., maximálně jsem si vždy vyfotil rybu 🙃🙂
Díky za podporu, zatím mi témata nedocházejí, tak slibuji, že se o něco určitě ještě pokusím. Čus
Komáři v zadku 16.11.2020 v 18:35 #2
Chřenovák1 Chřenovice, 4/7547
Tome parádní článek 👍
Těším se na další
Komáři v zadku 16.11.2020 v 09:56 #1
Lada Beroun-Město, 0/396
offline
Tomáši díky za opět krásný příběh. Teď jsem si ho v klidu přečetl ještě jednou.👍👍👍