Z rybářského zápisníku: Zahájení lovu dravců.

Zveřejněno: 1.6.2019 v 07:25 , Autor: Ivo Novák , 20 Kč od 4 čtenářů

Kapitoly článku

V loňském roce se mi začátek sezony lovů dravců vydařil a tak jsem se rozhodl stejným způsobem zahájit i v letošním roce. Žádný Orlík ani Hracholusky. Pěkně rybník, který mám za humny. Tím pádem mi odpadá časné ranní vstávání a štvaní auta nocí cestou necestou k místům, kde člověk tuší že by to mohlo být ono.

Chytání okounů s UL přívlačí je sice hodně pěkným relaxem, ale chytit si štiku je přeci jen trochu větší napětí. Vše jsem pojal na úplnou pohodu. Žádný budík. Pěkně se vyspat do růžova. Pěkně v klidu snídaně a pak jen rybářskou vestu s pár nástrahami na okouny, jeden prut se splávkem na olov štik a jeden vláčecí proutek na lov nástražních rybiček. Pak už jen pár drobností a podběrák do batohu a tradá. U vody za pět minut. U rybníka pusto prázdno jako by ani zahájení lovu dravců nebylo. A přeci jen jsem nebyl jediný, kdo měl stejný nápad. S jedním kolegou jsem se zde potkal. Ten vyrazil si zavláčet. Vydal se jednou stranou kolem rybníka a já na opačnou, abychom si nepřekáželi.

Chytání malých okounů mám už nacvičené a tak během několika nahození mám prvního okounka a můžu rozbalit prut s 5g splávkem co mám k lovu štik.  Okouna stražím na jeden trojháček pěkně za hřbítek. Nastavuji zhruba půlmetrovou hloubku a posílám okouna na průzkumnou plavbu. Je svěží čerstvý. Žádný přidušený z převážení. Panečku jakpak je to znát. Kříží hladinu sem a tam. To je přesně ono. Pěkně dělá práci za mne. Tato metoda se mi jeví mnohem úspěšnější než přívlač s mrtvou rybičkou. Když se okoun zastaví, trochu popotáhnu za vlasec a už zas pádí dál.

Dobrou čtvrthodinku dokáže pěkně prozkoumávat okolí.  Je to šibal. Snaží se najít úkryt. Proto nastavuji raději menší hloubku, aby mi nezajel někam do potopených větví. Dost často spěchá směrem ke břehu a tak není vyhnutí, než občas stočit vlasec a nástrahu přehodit.  Nejsem dlouho na jednom místě. Když do 15 minut nepřijde záběr je jasné, že žádná hladová štika v okolí není a je třeba popít prozkoumat další část revíru. Chytám vždy na jeden prut. Úplně to stačí. Spíš je třeba rybu hledat než na ní čekat. Po půl hodině přichází první záběr. Tu chvíli miluji. Na splávku je poznat že je okoun neklidný a že cítí přítomnost dravce ve svém okolí. Najednou mění směr, ale nemá šanci. Rychlé potopení splávku pod hladinu značí, že jeho jízda končí. Pro tyto okamžiky chodím k vodě. Pro tu chvíli, kdy přijde záběr a pro tu chvilku napětí, než přijde zaseknutí a zdolávání. Fotoaparát už mám nastavený. Jen rozepínám brašnu a popruh si dávám přes hlavu, abych si mohl fotoaparát pověsit na krk. Nastavuji objektiv na patřičnou vzdálenost.

Rychlá kontrola dotažení brzdy, následuje překlopení řadiče navijáku, pár rychlých otočení kličkou, aby se dopnul vlasec a zásek do strany.  Jo sedí. Prvních pár škubanců značí, že nejde o žádného krokodýla, ale i tak mě vždy zalije pěkný pocit blaha, že jsem přeci jen dokázal přelstít zubatou. Rybu zdolávám se špičkou prutu nad hladinou, abych eliminoval případný výskok. Ten si šetřím, až bude ryba blíž u břehu. Pak stačí zvednout špičku vzhůru, přitáhnout rybu k hladině a mám tu chvíli, kterou nejraději sleduji přes hledáček fotoaparátu s připraveným prstem na spoušti. Štika není žádný skokan jako třeba pstruh, ale dva tři skoky když chce, dokáže a já jí je s klidem nechávám předvést i když v ten moment je největší riziko, že se jí podaří vyprostit z háčku. Tentokrát ale hrot háčku sedí pěkně v koutku. Na první pohled je jasné že tato štika by s odřenýma ušima možná mohla mít tak akorát míru, ale o rybu mi nejde, tak jí zbavuji háčku přímo ve vodě pomocí peánu a s radostným jupí mám hřejivý pocit, že jsem dnešní misi splnil.

Času mám ještě dost, tak měním štikový prut za vláčecí a jdu na druhé kolo. To znamená nejprve chytit dalšího adepta na háček.  K lovu malých okounků se mi nejvíce osvědčil malý 2cm žluto zelený twistřík s holografickým glitrem navlečený na hlavičce vytvořené z jigového muškařského háčku č. 12 s 4mm wolframovou kuličkou fixovanou nití u raménka háčku. S proutkem 0,5-5g a vlascem 0,12 je to velice jemná sestava na kterou se dá chytit i 10cm mrňous. Znám pár osvědčených míst, kde se tato pruhatá drobotina zdržuje a tak jsem si pěkně pro další nástražní rybičku došel, abych se nezdržoval snažením na místě, kde zrovna moc okounků není. Stačily dva náhozy a můžu směle pokračovat v lovu dál. Znovu měním pruty a snažím se pochytávat místa pod převislými větvemi olší, které lemují břeh.  Míjím se z rybáře, který mezitím provláčel protější břeh.  Zatím ani záběr. No tak to jsou pěkné vyhlídky. Nakukuji do krabičky plné všech možných woblerů. Hodně pěkná sbírka. Co je ale platná, když se rybám zrovna moc nechce.  V neděli tady byla pěkná průtrž mračen a voda je pěkně přikalená. Tak to máme oba aspoň na co svést.

Čas utíká a vystopovat další zubatou se mi nedaří. Až na druhém břehu se konečně na mě usmálo štěstí a dočkal jsem se toho, že splávek mizí pod hladinu. Vlasec se pomalu odvíjí z překlopené cívky. Počítám do dvaceti a sekám. Tentokrát přišel záběr poměrně daleko od břehu a tak když rybu dostávám ke břehu, je už na nějaké skákání unavená. Na první pohled úplně stejná ryba jako ta první. Háček je opět v koutku. Prostě paráda. Žádné páčení a vytahování ryby na břeh. Najednou je štika kdo ví jak čiperná a peláší zpět do hlubin.  Čas u vody utíká velice rychle. Ani jsem nezaregistroval, že už je dávno po poledni. Najednou se rozvrčí pár desítek metrů ode mne křoviňák pánů co mají na starost údržbu zeleně a je po idylce. Nevadí. Stejně mě pobolívají záda a koleno a je čas se vydat k domovu.

Moc jsem toho nedokázal. Na čtyři hodiny chytání slabota. Ale jsem rád, že jsem si dvě pěkné chvilky mohl dopřát. Pomalu balím pruty a odcházím k autu. Cestou si v hlavě rovnám myšlenky. Mohla za to kalná voda?  Možná jo, možná ne. To se už nedovím. Když to ale srovnám s rybářem, co prošel s vláčecím prutem celou trasu jako já a ten se záběru nedočkal, tak se mi alespoň potvrdila moje teorie, že tento způsob je přeci jen úspěšnější. No a tak nějak končí zápis jednoho dne v rybářském zápisníku. Když zavřu oči vidím pohupující splávek a znovu se mi přehrávají ty chvíle plné prožitků. Bude se pěkně usínat

Kapitoly článku

Nahlásit chybu v článku, Hodnocení článku 3x:

Komentáře k článku

Z rybářského zápisníku: Zahájení lovu dravců. 4.6.2019 v 06:31 #4
MIra Holasice, 17/727
offline
Sbirulino> tak snad se ještě žádný nezopakoval. Mě to stojí peníze...nechceš nějaký taky napsat?
Z rybářského zápisníku: Zahájení lovu dravců. 4.6.2019 v 05:05 #3
Sbirulino Brno-Brno Město, 0/40
offline
MIra> přesně tak,článek který vyšel v časopisu rybářství před 8lety...a ostatní články od tohoto autora jsou taktéž silne archivni-neustale dokola
Z rybářského zápisníku: Zahájení lovu dravců. 3.6.2019 v 16:13 #2
MIra Holasice, 17/727
offline
Je to článek o zahájené před několika lety 😉
Z rybářského zápisníku: Zahájení lovu dravců. 3.6.2019 v 16:10 #1
Palo72 Osoblaha, 0/1
offline
Jsem si myslel že lov dravců začíná až 16.06,tak co pak je to za článek???