Na lovu okounů - Orlická přehrada I.

Zveřejněno: 16.6.2018 v 05:30 , Autor: Ivo Novák Ryba: Okoun říční Revír: VLTAVA 16 - 19, ÚDOLNÍ NÁDRŽ ORLÍK , 33 Kč od 8 čtenářů

Kapitoly článku

Stačí si prohlédnout statistiky úlovků na tomto 2300ha revíru a všem musí být jasné, že Orlická přehrada je revír, který navštěvují tisíce rybářů toužících po pěkných úlovcích.

Šance ulovit zde pěknou rybu jistě je. Kdo si porovná čísla ve statistikách u dravých ryb, jistě mu neuniknou roky plné štědrosti 1992,1997. Ty už se asi těžko někdy vrátí. Periodicky se může zdát, že po pěti letech zde přichází znovu vždy vlna oživení a bohatých úlovků. V roce 2002 už byla ale slabší a ta očekávaná v roce 2007 se nekonala. Rok 2008 také nevyšel zrovna růžově, i když tisícovka ponechaných štik, 1571 candátů a skoro 5 tisíc okounů s průměrnou váhou 0,35kg jsou myslím velice slušná čísla.

Neznám nikoho kdo by mohl říci, že zná Orlík a všechna žhavá místa plná ryb jako své boty.  Prozkoumat 300km pobřeží a vysledovat všechny zákonitosti rybí říše co zde platí v různých obdobích roku je myslím úkol nadlidský.
Dobrá místa k lovu jsou po celé délce nádrže a tak jde jen o to najít si ten svůj pěkný kousek přírody a slušně si zachytat. Mě osobně se to už několikrát povedlo a na Orlickou přehradu se vracím vždy velice rád. Lákají mě místní okouni.
Tomášovo pozvání k lovu okounů přívlačí z lodě jsem nemohl odmítnout. Sám loď nevlastním a vím, že právě zde je lov z lodě velikou výhodou. Rybář s lodí je mobilní a může se rychle přesouvat z místa na místo podle toho, jak to situace vyžaduje.

Je hodně těch, kteří mají svojí loď na Orlíku stabilně umístěnou, ale panuje tu nejistota, jestli příště bude loď tam kde má být. Lodě se kradou. Třem kamarádům, které znám, a loď na Orlíku měli, jí ukradli. Nezbývá tedy než jí vozit k vodě na vleku a po rybolovu zase naložit a odvést. Trochu té námahy navíc za možnost chytat z lodě stojí.

Odjezd jsme naplánovali na sobotu. Nemohl jsem ani dospat a sám se vzbudil ještě před budíkem, který jsem si nařídil na 6,30hod. Už od středy jsem spřádal myšlenky, co všechno musím k lovu přichystat, co vše dokoupit a připravit. Promyšlené jsem to měl všechno perfektně. Chtěl jsem vyzkoušet spousty nástrah, taktik, technik lovu, ale předem mi bylo jasné, že budu rád, když přijdu na nástrahu, která se bude okounům zamlouvat a když několik těch pěkných pruhovaných rytířů dostanu na prut.

O Tomášovi vím, že je jeden z mála, který na místo srazu přijíždí včas. Proto i já jsem se snažil, abych v 7,30 byl u nakládky lodě přesně, tak jak jsme se domluvili. Vše klaplo na minutku a v 8 hod už jsme byli na cestě k Orlické přehradě.
Cestou jsme se stavili u Františka pro klíče od „Máni“. Koupili na benzínové pumpě dřevěné brikety do kamínek a kolem deváté hodiny už spouštěli loď na vodu. Přístup k vodě s autem a vlekem není všude. Místa se ale najít dají. Většinou v campech a u rekreačních středisek se to dá. Tomáš připevnil motor a vyrazil s lodí po vodě. Já převážel auto po břehu k maringotce, která se stala na víkend naším domovem. Vynosili jsme věci z auta, pojedli, převlékli se, nanosili rybařinu do lodě a vyrazili. Meteorologové slibovali slunečné počasí, ale to se zřejmě Orlické přehradě vyhnulo a tak jsem byl hrozně rád, že jsem nepodcenil počasí a navlékl se, jako kdybych vyrážel v zimě brodit do řeky. Oblékl jsem  termoprádlo, neopreny, bundu, teplou čepici, brodící boty a díky tomuto obalu jsem nepocítil chladu ani při přejezdech. Že dostatečné oblečení je základem pohodového chytání věděl i Tomáš, který v oteplovačkách se chopil kormidla jako zkušený lodivod. Neurazili jsme ani 100m a zastavili v místech, kde kamenitý břeh naznačoval, že i dno bude členité. Nejlepší čas na okouny je svítání.

To bylo už dávno pryč, ale tady byli okouni pořád při chuti a na gumové nástrahy reagovali velice ochotně. Dá se říci, že bylo jedno, co kdo házel do vody. Pokud to bylo přiměřené velikosti a pohybovalo se to u dna loudavým pohybem, nebylo třeba hledat jinou nástrahu. Tomáš zapřáhnul prvého okouna hned snad na druhé nahození a s úsměvem na tváři si vychutnal jeho snahu zbavit se háčku. Věnoval mu svobodu. Toho si u rybářů cením. Celou hodinu ryby braly naše nástrahy a mi si užívali nádherného rybolovu. Najednou jako když utne. Jen gumové nymfy Berley  hnědé barvy na těžších marmyškách  dokázaly vyprovokovat několik posledních jedinců. Bylo na čase vyzkoušet jiná místa. Čas od času se nám z různých míst povedlo odlovit několik kousků okounů, ale i když jsme stáli nad hejnem, které bylo v čisté vodě vidět, nedokázali jsme přijít na nástrahu, která by je přiměla k aktivitě. Někteří okouni nástrahy sledovali až k lodi, ale  jen  málo kdy se povedlo je přimět k útoku.

Čas na vodě velice rychle utíká. Sotva se člověk rozkouká a je večer. Marně jsem doufal, že by se nám mohlo podařit trefit do hejna candátů. Soumrak patří candátům a na Orlíku je veliká naděje že se to rybáři povede. Bylo na čase se vrátit k maringotce a přichystat pruty na položenou dříve než soumrak vše zahalí do tmy.  Nic složitého jsme nepřipravovali. Klasické montáže na položenou. Candátům jsme přivezli zamražené rybičky. Krásné 10cm plotičky (limit v té době byl jiný než nyní)  nastražil na jedno háčky Tomáš, já vsadil na hrouzka a plotičku.

Setkání s přáteli vždy potěší a tak když přirazil ke břehu Jaroušovo červený šíf, byli jsme rádi, že budeme mít společnost. Sotva se Jarda zabydlel, hned se pustil do přípravy pěti okounů, které jsme si ponechali k večernímu popíjení vínečka. Jarda je připravil na máslíčku s kmínem. Jen se po nich zaprášilo. Chutnali přímo božsky. Sosík jsme vytřeli do sucha. Candátům se nechtělo. Nebylo nikde vidět žádnou rybí aktivitu. Měsíc šel do úplňku a to je prý nejlepší doba na candáty. Tak nevím, nám ale nešli. Posezení u prutů bylo příjemné. Vínečko z Valtic otupilo mysl. Bylo třeba stočit pruty a jít spát. Těšil jsem se na ráno. Ani jsem nemohl dospat a po 5 hodině vylezl ze spacáku před maringotku poslechnout si, co vyvádí ryby. Zvuky, které se nesly od vody, musí lahodit každému uchu vláčkaře. Okouni lovili všude okolo. Na pravé straně ode mne zřejmě candáti. Tomášovi se z pelechu nechtělo, ale když slyšel, jak chystám oblečení a věci nedalo mu to a také vylezl. U vody jsem byl dřív a než Tomáš dorazil, měl jsem během chvíle sedm okounů a nebyla to žádná drobotina.
Odhadem 25-30cm. Ryby lovili u hladiny a tak by se mohlo zdát, že hladinový pop by mohl být dobrou volbou. Kdepak, troje nahození a protažení místem kde okouni lovili a po popu se ani nepodívali.

Rychle šel zpět do krabičky. Někdy mi připadá, že určité druhy se vychvalují proto, aby šly na odbyt. Ani menší stříbrné a měděné rotačky byly bez úspěchu a na ty jsem vsázel. Přišli na řadu smáčkové  a i jiné gumové příšerky. Když se člověk trefil do ryb, záběry přicházely okamžitě. Smáček 5cm dlouhý hnědé barvy fungoval skvěle. Řádění okounů u hladiny ale netrvalo dlouho. Než se Tomáš nastrojil, ranní aktivita byla skoro u konce. Alespoň u hladiny. Okouni se stáhli do větší hloubky a tam bylo také třeba směřovat nástrahy. Přišly na řadu těžší marmyšky a jigové hlavičky. S 2g zátěží se chytat dalo, ale nástraha se dlouho dostávala ke dnu a tak těžší zátěže 5 gramové byly lepší volbou. V kamenitém úseku se mi podařilo pár metrů od břehu vyprovokovat pěkného okouna. Snažil se. Musel jsem i několikrát povolovat brzdu abych o něj na 0,12 vlasci nepřišel. Místní dobře ví kdy je čas na okouny a tak na hladině v zátoce se pohupovalo hned několik škunerů. Mně jsme se pokoušeli lovit s umělými nástrahami. Místní stražili malé rybky na háček a dávali před nástrahu olověné broky. Přímo na kmenový vlasec. Fungovalo to. Možná že i lépe než nám, ale drželi jsme krok. Ryby jsme pouštěli, každý jsme si ponechali jen jednoho pěkného okouna na chuť. Domluva zněla jasně. Projedeme zátoku, vrátíme se k maringotce, zabalíme věci, já převezu auto, Jarda nám džípem vytáhne loď s vlekem k cestě a před obědem dáme chytání ze břehu. Z lodě se mi nechtělo, ale ani tahat loď po jílovité cestě 50m do kopce k autu.

Zlatý Jarouš a jeho tréňák. Chvilku se motor vzpouzel, ale nakonec odvedl svojí práci. Loď byla naložená a to bylo hlavní. Navštívili jsme přátele, kteří kempovali přímo v zátoce. Většinou se věnovali lovu na položenou. Na stole u provizorní udírny bylo několik vyuzených ryb. Nabídka ,aby jsem ochutnal se nedala odmítnout. Dlouho už jsem nejedl uzeného cejna. Jirka vyhrábl z popela několik pečených brambor a svačina byla na světě. Chtěl jsem ještě vyzkoušet přívlač ze břehu a tak jsem si nandal do kapes vesty několik krabiček a vydal se prozkoumat pobřežní vody zátoky. Na mělkém písečném dně jsem o ryby nezavadil. Až když jsem se dostal na hlubší vodu, podařilo se mi na nymfy chytit několik okounů. Pěkné hejnko jsem přilákal až ke břehu, ale jak okouni zjistili, že jde o léčku, zase se stáhnuli do hlubiny. Často jsem váznul a tak na čtyři ulovené okouny jsem přišel o pět marmyšek.

To je prostě úděl přívlače na místech se členitým dnem. Tomášovo pískání se nedalo přeslechnout. Byl jsem zabraný do rybolovu, a nevnímal jsem, jak čas šíleně rychle utíká. Vrátil jsem se na výběžek, odkud bylo vidět do zátoky, kde jsem spatřil Tomáše, jak na mě mává, ať se vrátím. Nepříznivé skóre v úlovcích se mi podařilo obrátit a na šest utržených nástrah jsem chytil sedm okounů. Byl jsem spokojen. Lov z lodě se mi jevil jako účinnější, ale i ze břehu se dá pěkně zachytat. Šoulačka po břehu má také svoje kouzlo. Vůbec se mi domů nechtělo. Tomáš přislíbil, že mě sem ještě během listopadu vezme. Zapřáhli jsme vlek z lodí a vyrazili k domovu.
S candáty jsme se nepotkali. Třeba to vyjde příště.

Setkání s okouny stálo za to. Už při cestě domů jsem přemýšlel, co na ty pruhované kanibaly nachystám příště.

Kapitoly článku

Nahlásit chybu v článku, Hodnocení článku 0x:

Komentáře k článku

Na lovu okounů - Orlická přehrada I. 7.8.2018 v 18:41 #2
68prcek Karviná-Ráj, 3/144
offline
Ano, podle řádu by měly mít 15 cm.
Na lovu okounů - Orlická přehrada I. 7.8.2018 v 18:22 #1
Tom99 Praha 10-Hostivař, 1/84
offline
"Candátům jsme přivezli zamražené rybičky. Krásné 10cm plotičky  nastražil na jedno háčky Tomáš, já vsadil na hrouzka a plotičku." neni to na Orliku mimo pravidla? Nemely by ty ploticky byt o 5 cm delsi?